013 33 13 26 13 - 14

کاربرد فیلرها برای بهبود و جایگزینی بافت نرم از سال 1893 توسط نوبر Nouber شروع شد و در اواسط قرن بیستم با کاربرد سیلیکون شکوفا گردید و در حال حاضر پس از بوتاکس دومین روش درمانی زیبایی محسوب می‌شود. در ابتدا از فیلرها تنها جهت رفع چین‌ و چروک ‌های صورت استفاده می‌شد ولی امروز به‌منظور شکل‌د‌هی و ایجاد فرم مناسب صورت پیشرفت داشته است. تزریق فیلر پوستی اغلب جهت تصحیح و صاف کردن خطوط و چین‌های استاتیک افرادی به کار می‌روند که دچار پیری پوست شده‌اند این روش خصوصاً در نواحی دوسوم تحتانی صورت نظیر خطوط خط خنده و خط ماریونت انجام می‌گیرد همچنین می‌توان از فیلرها برای برجسته‌سازی و فرم دهی صورت در نواحی نظیر لب‌ها و برجستگی گونه‌ها استفاده کرد.


تقسیم‌بندی فیلرها به گونه‌ها و شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد ولی بر پایه مدت‌زمان اثر آن‌ها را می‌توان به 4 دسته زیر تقسیم نمود:


1- کوتاه اثر (کمتر از 4 ماه)
2- طولانی اثر (بین 6 تا 1 سال)
3- نیمه دائمی (1 تا 2 سال) و
4- دائمی (2 سال و یا بیشتر)


امروزه به علت تطابق مناسب، عوارض کمتر و سهولت کاربرد اسید هیالورونیک (HA) بیشترین فیلر مورد استفاده در آمریکا می‌باشد.
اسید هیالورونیک اسید به‌صورت طبیعی در پوست در قسمت ماتریکس خارج سلولی درم وجود دارد که یک ماده مغذی با ساختار حمایتی برای پوست می‌باشد و از طریق ظرفیت آب دوستی خود سبب حجم دهی و پری پوست نیز می‌شود.
ژل‌های هیالورونیک اسید شفاف و بی‌رنگ هستند و ازنظر فرمولاسیون، غلظت و میزان اتصالات متقاطع متفاوت هستند که این عوامل مدت اثر آن‌ها و خطر تورم بعد از تزریق اثرگذار است.
در موارد ذیل نمی‌توان از فیلر استفاده نمود:


1- حاملگی یا شیردهی
2- عفونت در محل تزریق مثل تب‌خال
3- کسی که سابقه اسکار یا کلوئید دارد
4- اختلالات خونریزی دهنده مثل استفاده از ضد انعقادها
5- مصرف اکوتان طی 6 ماه گذشته
6- آلرژی‌های متعدد و شدید
7- انتظارات غیرواقع‌بینانه
8- بیماری سیستمیک کنترل نشده مثل بیماری دیابت کنترل نشده
9- اختلال ترمیم مثل نقص ایمنی


دوستان و خوانندگان عزیز این فشرده و چکیده‌ای بود در مورد نقش و کاربرد انواع فیلرها در حیطه زیبایی و جوان‌سازی. در آخر خاطرنشان می‌کنم در حال حاضر بهترین فیلرها، ژل‌های هیالورونیک اسید می‌باشد به‌شرطی که دارای برند معتبر بوده و پروانه تائید داشته باشند. در غیر این صورت تزریق ژل‌های نامرغوب و ‌‌‌‌‌Fake بخصوص ژل‌های چینی که هیچ‌گونه نظارت و استانداری ندارند می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری حتی مرگ ایجاد نماید.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code